De Kracht van Diversiteit
Header

Vluchtelingen en Drenten verbinden elkaars geschiedenis in voorstelling 14-05

mei 10th, 2017 | Posted by Thea in Geen categorie

170514 Vluchtelingen en Drenten verbinden elkaars geschiedenis in voorstellingVreemde Gasten, 14 mei naast Herinneringscentrum Kamp Westerbork
Drenthe heeft de afgelopen twee jaar duizenden vluchtelingen opgevangen in verschillende azc’s. Uit Syrië voornamelijk, maar ook uit Irak, Eritrea, Ethiopië en Somalië. In 1951 werden in Drenthe ook al duizenden mensen opgevangen. Uit de Molukken. Zij kwamen na een bootreis uit het voormalig Nederlands-lndië naar Nederland en werden ondergebracht in Woonoord Schattenberg, het voormalig Kamp Westerbork dat onlosmakelijk verbonden is met de Holocaust. De geschiedenis van de Molukkers en de huidige vluchtelingen wordt nu muzikaal verbonden in de voorstelling Vreemde Gasten.

De productie gaat op 14 mei om 14.00 uur in première op de zandafgraving bij Herinneringscentrum Kamp Westerbork.

Toegang gratis.

Vreemde Gasten is een muzikale voorstelling met verschillende muziekstijlen en verrassende cross-overs. Een Engelse song gaat over in een Syrische rap en een Nederlands lied wordt gekoppeld aan een Arabisch Egyptisch nummer. Tussen de Molukse, Syrische, Iraakse, Ethiopische en Somalische liedjes vertellen, rappen en beatboxen vluchtelingen en talenten uit Drenthe, Amsterdam en Rotterdam het verhaal over vluchten en gastvrijheid. De voorstelling is gebaseerd op de Griekse mythe van het oude echtpaar Philémon en Baucis dat hun gastvrijheid beloond ziet worden door de goden Zeus en Hermes. Het gaat over hoop en over verantwoordelijkheid nemen om te werken aan een nieuw bestaan. Vijfenveertig mensen telt de cast van Vreemde Gasten. Mietji Hully is één van hen.

Molukken
Mietji kent de verhalen over het vluchten uit eerste hand. Zij werd geboren in Woonoord Schattenberg uit ouders die gevlucht zijn uit Indonesië. “Wat de Molukkers vroeger hebben meegemaakt ervaren de vluchtelingen van nu op soortgelijke wijze”, zegt zij. De vluchtelingen van nu hebben ook huis en haard verlaten. Vaak vanwege oorlog en geweld. Ze worden opgevangen in een land waarvan ze de taal en cultuur niet kennen, net als mijn ouders. Contact met de buitenwereld is er nauwelijks. Totdat ze een verblijfsvergunning krijgen en in een eigen huis een nieuw bestaan kunnen opbouwen”, zegt Mietji Hully. “Beide geschiedenissen komen in de voorstelling terug. Niet in grote woorden, maar in de muziek en de verhalen.”

De voorstelling Vreemde Gasten is voor Drenthe de afsluiting van het project Talent voor Gastvrijheid. Vijf maanden lang organiseerden K&C en MusicGenerations workshops waarin bewoners van het azc in Oranje, inwoners van Drenthe en talenten met verschillende nationaliteiten uit Amsterdam en Rotterdam met elkaar Nederlandse, Engelse en Arabische liedjes, raps en verhalen deelden. De ontmoeting en de uitwisseling van geschiedenis, muziek, persoonlijke verhalen en elkaars cultuur stonden steeds centraal en gaan door in en rond de azc’s van Rotterdam, Amsterdam en Brabant.
Een aantal deelnemers van de workshops neemt nu deel aan de eindproductie Vreemde Gasten, waaronder de Syrische beatboxers Haydar en Mohammed. Deze neven verbleven in azc Oranje, maar hebben ondertussen een verblijfsvergunning gekregen en gaan in Groningen naar school. Haydar: “Beatboxen is iets wat we nu vier jaar doen en tijdens de workshops konden verbeteren. Dat we nu mee mogen doen aan de voorstelling Vreemde Gasten is waanzinnig voor ons.”

De voorstelling Vreemde Gasten wordt op 14 mei, Moederdag, om 14.00 uur gespeeld in de openlucht naast Herinneringscentrum Kamp Westerbork. De regie van de voorstelling is in handen van Tamara Schoppert. Teksten zijn van Ger Beukenkamp en de muzikale leiding is in handen van Paul Mayer. Speciale gast van de dag is zanger en musicus Gharib Ali.
Het idee voor het programma is van Conny Groot en de productie ligt in handen van Ilse Veneklaas van K&C.
De opening wordt verricht door Jan Jaap Knol, directeur van het Fonds voor Cultuurparticipatie.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Both comments and pings are currently closed.